کوسه یک چشم
تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, | 1:2 | نویسنده : شاهین منگورکردستانی

کشف کوسه یک چشم                             

 یک ماهی‌گیر مکزیکی موفق شد یکی از نادرترین انواع کوسه را که فقط یک چشم دارد، پیدا کند. این کوسه 56سانتی‌متری که فقط یک چشم فعال در وسط سر خود دارد، به‌دلیل اختلال سایکلوپیا به این حال‌وروز درآمده است.


 
                                      

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک،انریکه لوسرو لئون، ماهی‌گیر مکزیکی چند ماه پیش یک کوسه تیره باردار را شکار کرده بود و وقتی شکم او را باز کرد، با ده جنین کوسه مواجه شد که یکی از آن‌ها فقط یک چشم داشت. او این کشف را در فیس‌بوک منتشر کرد و این چنین شد که خبر به پژوهشگران مرکز میان‌رشته ای علوم دریایی لاپاز مکزیک از ماجرا خبردار شدند و این جنین یک‌چشم را برای تحقیقات بیش‌تر از او قرض گرفتند.
اکنون پژوهشگران اعلام کرده‌اند این جنین قطعا دچار سایکلوپیا و تک‌چشم است. پیش‌از این نیز چند بار دیگر پژوهشگران جنین‌های کوسه تک‌چشم را به شیوه‌ای مشابه مشاهده کرده بودند و این نکته که چنین کوسه‌ای در آب‌های آزاد دیده نشده، بدان معنی است که کوسه‌های تک‌چشم نمی‌توانند برای مدت طولانی در شرایط طبیعی زنده بمانند.


سایکلوپیا نوعی اختلال مادرزادی است که در آن بخش پیش‌مغزی جنینی نمی‌تواند دو کره چشم را به‌وجود بیاورد. البته این کوسه دچار اختلالات دیگری نیز هست: او آلبینو است، یعنی پوست بدنش رنگدانه ندارد و سفیدرنگ دیده می‌شود؛ سوراخ بینی ندارد، در پوزه‌اش برآمدگی دیده می‌شود و ناهنجاری‌هایی در نخاع آن مشاهده می‌شود. دم این کوسه نیز آن‌قدر بدشکل است که موجب کاهش سرعت شنای آن می‌شد.
در پستانداران، رژیم غذایی بد مادر و بخصوص فقر شدید ویتامین A می‌تواند به بروز سایکلوپیا منجر شود، اما در مورد این کوسه مشخص نیست چه اتفاقی افتاده، هرچند که بعید به‌نظر می‌رسد آلودگی عامل بروز این اختلال باشد. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • مطالب جالب
  • حقه